1- دانشیار دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران 2- استاد دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران 3- استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران 4- استاد دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه تبریز
چکیده: (10077 مشاهده)
یکی از شناختهشدهترین راهبردهای توسعه روستایی، گردشگری و فرصتهای مربوط به آن در زمینه کارآفرینی است. شناسایی فرصت یکی از مؤلفههای کلیدی فرایند کارآفرینی و یکی از عوامل اساسی در بقا و توسعه به شمار میرود. این تحقیق به دنبال پاسخ به سؤال بهترین شرایط مکانی برای وجود فرصتهای کارآفرینی در بخش گردشگری چیست؟ بنابراین برای پاسخ به این سؤال ابتدا فرایند شناسایی فرصتهای کارآفرینی در بخش گردشگری مناطق روستایی را با روش توصیفی و تحلیلی ارایه میدهد که با گردآوری، طبقهبندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با گردشگری و کارآفرینی از طریق فنهای تصمیمگیری چند معیاره و مدلسازی آنها در سیستم اطلاعات جغرافیایی از منطقه مورد مطالعه این مهم میسر میگردد. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که در نواحی روستایی شهرستان ورزقان فرصتهای مناسبی برای کارآفرینی در بخش گردشگری وجود دارد.