1- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد مشهد، مشهد، ایران 2- گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد مشهد، مشهد، ایران 3- گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (1435 مشاهده)
در عصر حاضر رشد روز افزون جمعیت و گسترش شهرها، باعث افزایش استفاده از وسیله نقلیه موتوری در شهرها شده است و پیش بینی مکانهایی جهت پارک خودروها در این شهرها مورد توجه قرارگرفته است. گسترش شهر مشهد طی دهه های اخیر و افزایش خودروها ومشکلات ناشی از آن همچون ترافیک، افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا،اتلاف وقت شهروندان و غیره،لزوم توجه به کاربری پارکینگ عمومی شهری را درطرح های توسعه شهری بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد.درحال حاضر منطقه 1 شهرداری مشهد به دلیل قرارگیری در محدوده مرکزی شهر وتراکم بالای کاربری های اداری و تجاری با مشکلات ترافیکی و زیست محیطی روبروست. از اینرو به نظر می رسد مکانیابی پارکینگ های عمومی جهت کاهش ترافیک و مشکلات ناشی از آن،گامی موثر در برنامه ریزی شهری باشد. این پژوهش، از نوع کاربردی و روش، توصیفی - تحلیلی است. داده ها به صورت کتابخانه ای و میدانی از سازمان های مربوطه جمع آوری گردیده است.برای این تحلیلها از نرم افزار ArcGIS و مدل منطق فازی –ANP استفاده شده است. با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه 8 معیار جهت مکانیابی پارکینگ انتخاب و با استفاده از مدل ANP و منطق فازی،هر یک از معیارها وزن دهی ودر محیط نرم افزار ARC GIS نقشه تهیه شده و نهایتا"لایه های مختلف روی هم گذاری و مکان مناسب جهت احداث پارکینگ عمومی،مشخص گردیده است.نتایج این پژوهش نشان می دهد مکانیابی اغلب پارکینگ های عمومی منطقه 1 شهرداری مشهد در وضع موجود مناسب می باشد ولی تعداد این پارکینگ ها کمتر از میزان تقاضا می باشد .
قربانیان فرهاد، علیزاده کتایون، احمدیان محمدعلی. مکانیابی پارکینگ های عمومی شهری با استفاده از مدل منطق فازی ANP (نمونه موردی: شهرداری منطقه یک مشهد). فضای جغرافیایی. 1402; 23 (82) :227-247