باتوجه به سفرهای مسافران شهر تهران و شناسایی مکانهای پربازدید برحسب علایق گردشگران، پژوهش حاضر در راستای داده کاوی الگوی رفتاری سفر مسافران می باشد. در این جهت هدف پژوهش حاضر، شناسایی مکانهای پربازدید مسافران شهرتهران از روی رفتار آن ها برای مقاصد گردشگری است تا به کمک این الگوها بتوان الگوی سفر آن ها را بر اساس اطلاعات داوطلبانه جغرافیایی بررسی و ارزیابی کرد. بدین منظور از داده کاوی و مدل RFMبرای تجزیه و تحلیل روابط بین مشخصههای مسافران و تمایلات آن ها استفاده شده است. در این راستا برای انجام مراحل عملیاتی پژوهش نیاز به اپلیکیشن قابل نصب بر تلفن همراه و سرور ذخیره سازی دادههای ارسالی از سمت گردشگر بوده که توسط پژوهشگر آماده سازی گردید و در گام بعدی در دسترس گردشگران شهر تهران قرار گرفته است. پس از ذخیره سازی دادههای داوطلبانه جغرافیایی توسط گردشگر براساس آخرین آمارهای گردشگری نزدیک 85% مکانهای پربازدید استان تهران، حسب سلیقه و بازدیدهای گردشگران ثبت گردیده که شامل سفرهای مذهبی، تفریحی، فرهنگی- تاریخی، علمی و اجتماعی می شود. با توجه به اطلاعات بدست آمده مشخص گردید که فرآیند معرفی منطقه گردشگری و سوق دادن گردشگران به سمت مکانهای پربازدید با برنامههای عملیاتی اجرا شده در این بخش به نتیجه رسیده است. در این شرایط دادههای ثبت شده گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است .در مدل RFMاقدام به بررسی انواع سفرها، تعداد مکانهای مورد بازدید و اطلاعات گردشگران شده است و با شناسایی ساختار دادهای موجود، اقدام به تطبیق دادههای دریافتی با متغیرهای تاریخ بازدید از مکان (جدیدترین تاریخ بازدید از مکان) R و (مدت زمان بازدید از مکان) M و تعداد دفعات بازدید از مکان (تکراربازدید از مکان)F گردیده است. تحلیل دادههای تحقیق باتوجه به 3 شاخص مطرح شده از روشهای متداول آماری امکان پذیر نمی باشد. روش RFM امکان خوشه بندی و تحلیل دادهها را جهت دستیابی به الگوی سفر گردشگران در اختیار محقق قرار می دهد و مدل مناسبی جهت تحلیل اطلاعات می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که براساس علایق گردشگران شهر تهران، مکانهای تفریحی در راس هرم قرار دارند که براساسCLV محاسبه شده در پژوهش پلاتینی نامیده می شوند و مکانهای فرهنگی و تاریخی و مذهبی و زیارتی در درجه دوم نقرهای می باشد و مکانهای اجتماعی در درجه سوم مکانهای مسی نامیده میشوند که این طیف درجه بندی نشان از اهمیت مکانهای بازدیدشده برای گردشگران دارد. لازم به ذکر است که برای معرفی مکانهای پر بازدید به گردشگران دیگر نیز می توان از سامانه گردشگری استان تهران جهت جذب گردشگر به این نوع مکان ها بهره برد.
میهن پرست انسیه، سدیدی جواد. داده کاوی الگوی سفرمسافران با استفاده از اطلاعات داوطلبانه مکانی ( مطالعه موردی: شهر تهران). فضای جغرافیایی. 1402; 23 (84) :145-168