[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 21.8
نرخ رد: 78.2
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 626 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 21، شماره 73 - ( 3-1400 ) ::
جلد 21 شماره 73 صفحات 33-19 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی آگاهی‌های زیست‌محیطی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی (مطالعه موردی: شهر بهبهان)
حمیدرضا پورخباز* 1، فریبا هدایت زاده2 ، فخریه محسنی2 ، سمیه چاشیانی3
1- گروه محیط‌زیست، دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء (ص) بهبهان، بهبهان، ایران. (نویسنده مسئول).
2- گروه محیط‌زیست، دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء (ص) بهبهان، بهبهان، ایران.
3- گروه آمار و ریاضی، دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء (ص) بهبهان، بهبهان، ایران.
چکیده:   (3061 مشاهده)

هدف این تحقیق، بررسی سطح آگاهی‌های زیست‌محیطی دانش‌آموزان ابتدایی، نگرش و نحوه عملکرد آن‌ها به مسائل زیست­محیطی و بررسی رابطه سطح آگاهی‌های زیست‌محیطی دانش‌آموزان و معلمان آن‌ها می­باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش‌آموزان مقاطع چهارم، پنجم و ششم دوره ابتدایی و معلمان آنها می­باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده که روایی پرسشنامه با بهره‌گیری از نظر کارشناسان خبره مورد تائید و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 7/0 برآورد گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق نرم‌افزار Spss انجام شد. نتایج پژوهش از لحاظ آماری بیانگر آن است که سطح آگاهی­های زیست­محیطی دانش­آموزان و معلمان پایین است و بین آگاهی­های زیست محیطی دانش آموزان و معلمان آنها ارتباطی مشاهده نشد. فاکتور جنسیت معلمان و دانش­آموزان بر روی دانش، نگرش و عملکرد زیست‌محیطی دانش‌آموزان تأثیر معنی­داری ندارد (05/0 Pvalue). همچنین نتایج بررسی تاثیر مقطع تحصیلی بر آگاهی­های زیست­محیطی دانش آموزان، نشان داد که مقطع تحصیلی بر روی نگرش و عملکرد زیست­محیطی دانش آموزان تأثیری ندارد ولی بر روی دانش زیست محیطی آنها مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: دانش زیست‌محیطی، دانش‌آموزان ابتدایی، معلمان، نگرش زیست‌محیطی، شهر بهبهان
متن کامل [PDF 924 kb]   (1195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/2/29 | پذیرش: 1397/3/21 | انتشار: 1400/3/10
فهرست منابع
1. Akomolafe, O., (2011), "Impact of personal factors on environmental education in tertiary institutions in Ekiti State, Nigeria", International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education, 1 (1): 559-564. [DOI:10.20533/ijcdse.2042.6364.2011.0078]
2. Alp, E., Ertepinar, H., Tekkaya, C., Yilmaz, A., (2008), "A survey on turkish elementary school students, environmental friendly behaviors and associated variable", Environmental education research, 14 (2): 129-143. [DOI:10.1080/13504620802051747]
3. Chan, K. K. W., (1996), "Environmental attitudes and behaviour of secondary school students in Hong Kong", The Environmenta list, 16 (4): 297-306. [DOI:10.1007/BF02239656]
4. Corraliza, J. A., Bereguer, J., (2002), "Environment value, belief and actions: Asituational", Journal of Environmental Education, 23: 65-73.
5. Faghiri, S., (2004), " Law of the Fourth Economic, Social and Cultural Development Plan of the Islamic Republic of Iran", Publishing Office of the Vice President for Research: Tehran.] In Persian.[
6. Heydari, M., (2008), "Develop a management model for the sustainable development of environmental education for the young generation of the country", MSc thesis, Science and Research Branch of Islamic Azad University, Tehran.] In Persian.[
7. Izadi, F., Karimian, A. A., Sodaeizadeh, H., (2013), "Estimation of environmental wareness of rural students and its relationship with parents and teachers' awareness, Case study: Middle School Students in Rural Areas of Isfahan J", Rural Research, 4 (4): 777-792.] In Persian.[
8. Larijani, M., Yeshodhara, K., (2008), "An empirical study of environmental attitude among higher primary school teacher of India and Iran", Journal of Human Ecology, 3: 195-200. [DOI:10.1080/09709274.2008.11906114]
9. Mohammadyary, F., Purkhabbaz, H. R., Aghdar, H. Tavakoly, M., (2019), "Predicted trends in land use city Behbahan years 2014 to 2028 Using LCM model", Journal of Geographical Space, 19 (65): 37-56.] In Persian.[
10. Moharamnejad, N., Heydari, A., (2006), "Develop a management model for the sustainable development of environmental education for the young generation of the country", Environmental science and technology, 8 (1): 68-77.] In Persian.[
11. Naderi, A., Seife Naraqi, M., (2014), "Research methods and how to evaluate it in humanities: with emphasis on educational sciences", Arasbaran Publisher: Tehran.] In Persian.[
12. North american association for Environmental Education, (2011), "Excellence in environmental education, guidelines for learning k-12, executive summary and self-assessment tool", Washington, D. C. representative.
13. Pourkhabbaz, H. R., Javanmardi, S., (2016), " Fuzzy modeling of Urban Development Land use for Land Suitability ranking Using OWA- AHP Decision Making method (Case study: The water catchment of Shur in Qazvin province)", Journal of Geographical Space, 15 (52): 37-54.] In Persian.[
14. Salehi Imran, I., Agha Mohammadi, A., (2008), "Survey of knowledge, attitude and environmental skills of primary school teachers in Mazandaran province", Journal of Education, 24 (3): 91-117. ] In Persian.[
15. Salehi, S., (2012), "Environmental behvaior and education", Journal of Educational Sciences, 18 (2): 201-226. ] In Persian.[ [DOI:10.1007/978-3-642-28604-9_17]
16. Schmidt, J. E., (2007), "From intentions to actions: the role of environmental awareness on college students", UW-L Journal of Undergraduate Research, 6: 1-4.
17. Sharepour, M., (2000), "Cultural and environmental development", Open Publisher: Tehran. ] In Persian.[
18. Vipinder, N., (2010), "Environmental education awareness among schoolteachers", The Enovironmentalist, 30: 153-162. [DOI:10.1007/s10669-010-9257-x]
19. Volk, T., Mc Beth, B., (1998), "Environmental literacy in the United States: What should be. What is? Getting from here to there" A Report funded by the United States Environmental Protection Agency and submitted to the Environmental Education and Training Partnership, North American Association for Environmental Association: Washington, DC: EETAP/NAAEE.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourkhabbaz H R, hedayatzadeh F, mohseni F, Chashiani S. Evaluation of environmental awareness Elementary Students (Case Study: Behbahan City). جغرافیایی 2021; 21 (73) :19-33
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2392-fa.html

پورخباز حمیدرضا، هدایت زاده فریبا، محسنی فخریه، چاشیانی سمیه. ارزیابی آگاهی‌های زیست‌محیطی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی (مطالعه موردی: شهر بهبهان). فضای جغرافیایی. 1400; 21 (73) :19-33

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2392-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 73 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657