1- گروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی رشدیه تبریز. 2- گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. (نویسنده مسئول).
چکیده: (3238 مشاهده)
یکی از مهمترین مسائل موجود در احداث پروژههای عمرانی، بهویژه، پروژههای احداث شفتهای ورودیدستگاه حفاری مکانیزه تونلدر مناطق شهری، مطالعه و تامین پایداری شیروانیهای خاکی مربوط به آنهاست. هدف از تحلیل پایداری شیروانیها یافتن ضریب اطمینان مناسب برای تامین پایداری ترانشههای ایجاد شده و در عین حال اقتصادی بودن آن میباشد. مناسبترین روش در تحلیل چنین مسائلی، مدلسازی عددی این شیروانیها و مقایسه نتایج حاصل، با مقادیر اندازهگیری شده واقعی میباشد. در این مقاله به کمک روش تفاضلات محدود و با استفاده از نرم افزار FLAC2D تحلیلهای مختلفی بر روی مدلهای پیشنهادی صورت پذیرفته است و گزینه مناسب برای حفاری دیوارههای شفت ورودی (ترانشه ها و برم ها) پیشنهاد شده است. همچنین طی آن اثرات خصوصیات مکانیکی خاک (از قبیل چسبندگی، زاویه اصطکاک داخلی، وزن مخصوص خاک، مدول الاستیسیته، ضریب پواسون) و مشخصات هندسی شیب و تاثیر سیستمهای نگهداری و سطح تراز آب زیرزمینی تحت عنوان آنالیز حساسیت برای یک مدل انتخابی بررسی شده است
Haghkish H, Mousavi Ghasemi S A. Effect of excavation in geological structure and stability analysis of Tabriz Metro Line 2 tunnel boring machine entrance portal using the software FLAC. جغرافیایی 2019; 19 (68) :1-13 URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2209-fa.html
حق کیش حامد، موسوی قاسمی سید آرش. بررسی اثر گودبرداری بر زمین شناسی ساختگاه و تحلیل پایداری پرتال ورودی دستگاه حفار تونل خط 2 مترو تبریز با استفاده از نرم افزار FLAC. فضای جغرافیایی. 1398; 19 (68) :1-13