کیفیت محصول مقاصد گردشگری، رضایت گردشگر و آینده گردشگر (مطالعه موردی، پارک ائل گلی تبریز)
|
فریبا کرمی*1، بهرام زینلی2 |
1- دانشیار دانشکده جغرافیا و برنامهریزی، دانشگاه تبریز. 2- کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تبریز. |
|
چکیده: (6635 مشاهده) |
بهعلت تغییرات سریع در تکنولوژی و تغییر از یک محیط محلی به یک محیط جهانی، شهرها مجبور به رقابت با یکدیگر به منظور این که یک مقصد گردشگری جذاب باشند، هستند. امروزه رضایت گردشگر از کیفیت محصول گردشگری یک مقصد عاملی تعیین کننده برای موفقیت در دنیا رقابتی صنعت گردشگری است، چرا که آن بر مصرف کالاها و خدمات در تعطیلات، شهرت، اعتماد و رفتار آینده (ارائه نقل قول مثبت از مقصد، بازدید دوباره و پیشنهاد مقصد به دیگران) مؤثر است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر ارزیابی رضایت گردشگران از کیفیت محصول گردشگری و رفتارهای آینده گردشگر در ائل گلی تبریز است. پژوهش حاضر بر پایه روش توصیفی-تحلیلی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران داخلی در پارک ائل گلی تبریز بودهاند که تعداد 200 گردشگر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. علاوه براین، توزیع پرسشنامهها بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس بوده است. باید افزود، به منظور تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است؛ (1) مطابق با دو آزمون یومن-ویتنی وتی نمونههای مستقل تفاوت محسوسی بین گردشگران درباره جذابیت، علاقه به تفریح و احساس امنیت تجربه شده از ائل گلی مشاهده نمیشود، (2) مطابق با آزمون تی تک نمونهای، گردشگران از تسهیلات، دسترسی، جاذبه، هزینههای صرف شده و تصویر استنباط شده از ائل گلی رضایت کامل دارند و (3) تحلیل رگرسیون خطی ساده بیانگر تأثیر معنیدار و مثبت رضایت گردشگر بر ارائه نقل و قولهای مثبت از مقصد، پیشنهاد مقصد به دیگران و تصمیم به بازدید دوباره از مقصد است. در پایان تحقیقات آینده ارتباط بین تصویر از مقصد، ویژگیهای دموگرافیکی-اجتماعی، مدت اقامت، ملیت، نژاد، خلاقیت و فناوری ارتباطات و اطلاعات با تمایلات رفتاری آینده گردشگران را در این مقصد باید مورد مطالعه قرار دهند. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت محصول گردشگری، رضایت گردشگر، رفتار آینده گردشگر، پارک ائل گلی. |
|
متن کامل [PDF 377 kb]
(9 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/8/7 | پذیرش: 1394/8/7 | انتشار: 1394/8/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|