شبکه ارتباطی موجود شهر بابل بهلحاظ کارکرد گردشگری، جمعیت زیاد، کاربری بالای مسکونی و تجاری و ... قادر به تحمل حجم بالای وسایل نقلیه نمیباشد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی شبکه حمل و نقل موجود این شهر و مقایسه آن با کارآمدی شبکه حمل و نقل پیشنهادی طرح تفصیلی شهر بابل تهیه شده توسط اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران میباشد. در تحقیق حاضر با بهدست آوردن پارامترهای همبندی و دسترسی به صورت کمی، کارآمدی شبکه در وضعیت موجود و پیشبینی شده اندازهگیری شد. شاخصهای آلفا و گاما که بیانگر میزان همبندی بین خطوط ارتباطی است، بهترتیب 21 و 18 درصد برای 92 گره و 58 یال ارتباطی وضعیت موجود، و 19 و 21 درصد برای 488 گره و 283 یال ارتباطی وضعیت پیشنهادی طرح تفصیلی بهدست آمد. درنهایت، مهمترین راههای ارتباطی شهر بابل بر پایه تعداد مراحل رسیدن به دورترین نقطه در شبکه، تعداد اتصالات مستقیم و مجموع اتصالات مستقیم و غیرمستقیم در شبکه اولویتبندی شد. نتایج بهدست آمده از شاخصهای آلفا و گاما و نیز مطالعات میدانی نشان داد که بهدلیل مقادیر کم این شاخصها کارآمدی شبکه حمل و نقل شهری موجود شهر بابل نه تنها از میزان بسیار پایینی برخوردار است (زیر 50 درصد)، بلکه باتوجه به پیشنهادات طرح تفصیلی مصوب درخصوص اضافه نمودن شبکه معابر جدید، میزان کارآمدی پایینتر نیز خواهد شد.
مدلل دوست سعید، سدیدی جواد. مقایسه کارآمدی شبکه حمل و نقل شهری موجود و پیشنهادی طرح تفصیلی شهر بابل با استفاده از تحلیل گراف در GIS. فضای جغرافیایی. 1395; 16 (56) :263-276