1- استادیار گروه جغرافیای طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت 2- کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی (ژئومورفولوژی در برنامهریزی محیطی).
چکیده: (6327 مشاهده)
چکیده
در این تحقیق پس از تهیه اطلاعات و TIN از محدوده مورد مطالعه با استفاده از نقشههای موجود و وضعیت کاربری اراضی به صورت پلیگونهای زمین مرجع شده مجزا معرفی و با انطباق شبکه سیلاب روی این شهر بر مسیر معابر، خیابانها و خصوصیات فیزیوگرافی حوضههای شهری مطالعه گردیده است. عمق رواناب و حجم سیلاب زیر حوضه-های 17گانه با دوره بازگشتهای مختلف از روش SCS و استدلالی محاسبه شده که روش استدلالی به علت کوچک بودن حوضه کاربرد خوبی داشت. با مقایسه درصد گروههای هیدرولوژیکی خاک و حجم رواناب زیر حوضهها مشخص گردید زیر حوضههایی که درصد مساحت غیر قابل نفوذ را دارا هستند حجم سیلابشان بیشتر میباشد. به این ترتیب نتایج نشان داد نقش CN و پوشش گیاهی در شدت نفوذ از بقیه متغیرها بیشتر است، نفوذناپذیری سطح حوضههای شهری و تغییراتی که در اثر رشد و توسعه شهر به وجود میآید مانند از بین بردن پوششهای گیاهی، تراکم خاک و ایجاد سیستم جمع آوری و هدایت آبهای سطحی به مقدار زیادی از نفوذ آب در خاک میکاهد.
تحقیق انجام شده نشان داد که همبستگی مثبتی بین حداکثر دبی لحظهای سیل و میزان بارندگی روز وقوع سیل وجود دارد. همچنین، بین حداکثر دبی لحظهای سیل و حداکثر شدت بارش 24 ساعته ضریب همبستگی بین آنها 95/0 میباشد و نیز، ضریب همبستگی بین مساحت مناطق شهری و رواناب 93/0 میباشد. حد آستانه مقدار بارندگی برای ایجاد سیل 70 میلی متر در 24 ساعت و آستانه شدت بارندگی 87. 17 میلیمتر در 24 ساعت با دوره برگشت 2 ساله بدست آمد. هدف از این تحقیق نقش عوامل انسانی یا ساخت و ساز و از بین بردن پوشش گیاهی طبیعی و آسفالت کردن معابر در آبگرفتگی و همچنین ارائه پیشنهادهایی در جهت رفع آبگرفتگی معابر محدوده مورد مطالعه میباشد.