رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
چکیده: (8420 مشاهده)
پیشبینی تقاضای سفر به عنوان یکی از مهمترین مولفههای برنامهریزی حملونقل محسوب میشود. در مدلسازی سنتی سیستم جامع حملونقل که در آن تقاضای سفر از سایر انواع مدل های مشابه مجزا میشود، ارتباط متقابل واقعی بین مراحل مختلف مورد توجه قرار نمیگیرد؛ اما در تجزیه و تحلیلهای نوین همه موارد لحاظ میشود. این مقاله با ارائه رویکرد کاربردی، به پیشبینی تقاضای سفر بر اساس مدلسازی دسترسی در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی در تبریز و با استفاده از مدل دسترسی نمایی منفی و لجستیک میپردازد. در این رویکرد اصول و دادههای مورد نیاز مدل های دسترسی مورد تشریح قرارگرفته و بر اساس مدل مناسب دادهها در سیستم اطلاعات جغرافیایی تجزیه و تحلیل میشوند. روش تحقیق این مقاله کتابخانهای و میدانی بوده که بر اساس نوع تحقیق به جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از سازمان فناوری اطلاعات و سایر سازمانهای وابسته به شهرداری تبریز اقدام گردیده است. بر اساس نتایج حال از تحقیق، سیستم BRT علیرغم مزیتهای مربوط به خود در تبریز محدودیتهای زیادی هم از نظر اجرا و هم از نظر تامین خواسته شهروندان روبرو بوده است.