[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 21.8
نرخ رد: 78.2
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 626 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 21، شماره 73 - ( 3-1400 ) ::
جلد 21 شماره 73 صفحات 72-55 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی تأثیر برنامه‌ریزی کاربری زمین بر مصرف انرژی (مطالعه موردی: شهر تبریز)
ابوالفضل قنبری* 1، موسی واعظی2، مائده باکویی3
1- گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول).
2- دانش آموخته کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی آمایش سرزمین، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- دانش آموخته کارشناسی ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2642 مشاهده)
یکی از معضلات موجود در شهرهای امروزی، مشکلات برنامه‌ریزی کاربری زمین و استفاده بی‌رویه از انواع وسایل نقلیه موتوری به خصوص اتومبیل‌های شخصی است که منجر به تراکم ترافیکی و افزایش مصرف انرژی و عوارض جانبی همچون افزایش آلودگی جوی و صوتی، کاهش سطح سلامت و کاهش کیفیت زندگی شهروندان شده است . تحقیق حاضر در این راستا به ارزیابی تأثیرات برنامه‌ریزی کاربری زمین بر میزان مصرف انرژی در شهر تبریز پرداخته است و از نظر نوع کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی می‌باشد. با توجه به سه رویکرد شهر فشرده، رشد هوشمند و برنامه‌ریزی حمل و نقل محور شاخص‌هایی برای بررسی تأثیر کاربری زمین شهری بر ایجاد سفر و میزان مصرف انرژی استخراج شده است. با استفاده از شعاع دسترسی تحلیل شبکه که یکی از ابزارهای بررسی محدوده خدمات شهری در سیستم اطلاعات جغرافیایی می‌باشد شاخص‌های بررسی و نقشه‌سازی شده است. شرایط نشان‌دهنده وضعیت مناسب‌تر مناطق مرکزی شهر نسبت به مناطق حومه شهری دارد و زیرساخت‌های مناسبی در این راستا در این قسمت از شهر وجود دارد و توزیع کاربری‌ها و دسترسی به مراکز مهم شهری مطلوب‌تر می‌باشد و باعث حمایت بیشتر از پیاده‌روی و حمل و نقل عمومی در این قسمت از شهر شده است. این مسأله لزوم توجه بیشتر به برنامه‌ریزی کاربری زمین‌شهری را در کل شهر تبریز و به خصوص در حومه شهر را نمایان و ضروری می‌نماید چرا که در صورت رفع مشکلات موجود در زمینه‌های مختلف در حومه شهر و رفع نیازهای آن‌ها در همان منطقه باعث کاهش رجوع کاربران حومه شهری به مرکز شهر و کاهش ترافیک و کاهش سفر هم در مرکز و هم در حومه شهر خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: : کاربری زمین، اختلاط کاربری، مصرف انرژی، حمل و نقل، تبریز.
متن کامل [PDF 1208 kb]   (546 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/22 | پذیرش: 1398/1/26 | انتشار: 1400/3/10
فهرست منابع
1. Aghajani, H., Hashemi, S., (2006), "Network analysis and spatial analysis on the network in ArcGIS", Publishing Cultural Institute, Mashhad. [In Persian].
2. Aminzadeh, B., (2008), "Sustainable Urban Development Articles", Tehran University, Tehran. [In Persian].
3. Araghi, M., Heshmati Nia, O., Ghiasi, R., (2014), "Evaluating usability and access indicators in the bus transportation system: A case study in Birjand", Thirteenth International Conference on Transport and Traffic Engineering, Tehran, 6 and 7 March 2014. [In Persian].
4. Azizi, M. M., (2003), "Density in urbanism: principles and criteria for determining urban density ", Tehran: Tehran University press. [In Persian].
5. Azizi, M. M., (2014), "Land use planning for sustainable land development with emphasis on energy efficiency optimization", City identity publication, 9 (22): 5-18. [In Persian].
6. Banister, D., Hickman, R., (2007), "Transport and Reduced Energy Consumption: What role can Urban Planning Play? Transport Studies Unit", Oxford University: Environment UK Centre.
7. Barati, N., Sardare, A. A., (2013), "The impact of urban form index on personal car use and energy consumption in Tehran", Quarterly garden comment , 10 (26): 3-12. [In Persian].
8. Breheny, M. J., (1996), "The Contradictions of the Compact City": In: Williams, K., (Ed.), The Compact City, E & FN Spon: London.
9. Concilio, G., Rizzo, F., (2016), "Human smart cities, rethinking the interplay between design and planning", Urban and Landscape Perspectives, Berlin: Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-33024-2]
10. Ebrahimnia, V., Rasouli, M., Zandie, S., (2009), "Methods and models of land use allocation", Arman Shahr Architecture & Urban Development Quarterly, 2 (2): 9-22. [In Persian].
11. Frey, H., (1999), "Designing the city: Towards a More Sustainable Urban Form", E & FN Spon press: London.
12. Fritz, S., McCallum, I., Schill, C., Perger, C., Grillmayer, R., Achard, F., Obersteiner, M., (2009), "The use of crowdsourcing to improve global land cover", Remote Sensing, 1 (3): 345-354. [DOI:10.3390/rs1030345]
13. Ganjavari, F., Hashemi, M., (2017), "Market and its role in urban texture development (Case study: Kermanshah Market)", The first international civil, architectural and sustainable green city conference, Hamedan, July 5, 2017. [In Persian].
14. Ghafouri, R., (2013), "Metro role in reducing urban traffic (Case study of Tabriz city)", Master thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Institute of Literature. [In Persian].
15. GHG Protocol., (2015), "GHG protocol for cities", Retrieved from greenhouse gas protocol: [on line]: http://www.ghgprotocol.org/city-accounting".
16. Gholami, M., Nazari, V., Samadian, M., (2017), "Spatial analysis of the classroom parking in the city of Hamedan using systematic analytical method", Human Geography Research, 51 (3): 587-602. [In Persian].
17. Ghorbani, R., Torkaman Nia, N., (2014), "Comparative study of combined user role on traffic production in urban neighborhoods (Cheno District and 6th District employees of Mashhad)", Geography Magazine and Urban Space Development, 2 (1): 81-92. [In Persian].
18. Grubler, A., (2012), "Urban energy systems. In: Team, G. W., (ed)", Global energy assessment (GEA) toward a sustainable future, Cambridge University Press, Cambridge, UK and New York.
19. Hamide, S., Navid Pour, M. R., (2007), "Sustainability in the cities from yesterday to today", Urbanism and Architecture, 2 (21- 22): 5-22. [In Persian].
20. Handy, S., (1996), "Methodologies for exploring the link between urban form and travel behavior", Transportation Research Part D9: Transport and Environment, 1 (2): 151-165. [DOI:10.1016/S1361-9209(96)00010-7]
21. Holloway, D., Bunker, R., (2006), "Planning, housing and energy use: A review", Urban Policy and Research, 24 (1): 115-126. [DOI:10.1080/08111140600591096]
22. Hui, S. C., (2001), "Low energy building design in high density urban cities", Renewable Energy, 24 (3): 624-640. [DOI:10.1016/S0960-1481(01)00049-0]
23. Jabir Moghadam, M., (2007), "Land Use Planning", Sabzinh Sharg, No. 12. [In Persian].
24. Kamal-Chaoui, L., Robert, A., (2009), "Competitive cities and climate change", OECD Regional Development Working Papers, N 2.
25. Larco, N., (2010), "Overlooked density: Re-thinking transportation options in suburbia", OTREC-RR-10-03, Oregon Transportation Research and Education Consortium. [DOI:10.15760/trec.88]
26. Litman, T., (2010), "Evaluating transportation land use impacts considering the impacts, benefits and costs of different land use development patterns", Victoria Transport Policy Institute: British Columbia, Canada.
27. Mengzhu, Z., Pengjun, Z., (2017), "The impact of land-use mix on residents' travel energy consumption: New evidence from Beijing", transportation research part D, Transport and Environment, 57: 224-236. [DOI:10.1016/j.trd.2017.09.020]
28. Miladi, M., (2014), "Introduction to the land use pattern for reducing energy consumption", Information Technology Management and Documentation Center, Tehran.
29. Newman, P., Kenworthy J., (1999), "Sustainability and Cities: Overcoming Automobile Dependence", Island Press: Washington D. C.
30. Rezaei Nik, E., Kianian, A., (2017), "Assessing the quality of public transport services and choosing improvement measures using the integrated data analysis and quality performance development (Case Study: Mashhad Bus)", Quarterly Journal of Transportation Engineering, 9 (4): 647-672. [In Persian].
31. Richardson, N., MacDonald, M., (2010), "Spatial planning and transport in Mid-West Ireland-developing and deliverable strategy", Association for European Transport and Contributors, London.
32. Rostayi, Sh., Pourmohammadi, M. R., Ghanbari, H., (2017), "The city of intelligent theory and its infrastructure components in urban management, cultural studies, Tabriz municipality", Geography and Urban Development, 26: 197-216. [In Persian].
33. Tanimowo, N., (2006), "Land use mix and intra-urban travel pattern in ogbomoso", A nigerian medium sized town, Journal of Human Ecology, 20 (3): 207-214. [DOI:10.1080/09709274.2006.11905929]
34. Zarin, B., (2011), "Investigating the relationship between urban transport and land use patterns with energy consumption", Master thesis, Islamic Azad University of Tehran, Faculty of Arts and Architecture. [In Persian].
35. Zegras, P., (2004), "The influence of land use on travel behavior: empirical evidence from Santiago de Chile", Transportation Research Board (TRB), 83th Annual Meeting, Washington, D. C., CD-ROM. [DOI:10.3141/1898-21]
36. Ziari, K., (2002), "Urban land use planning (Case: Minab)", Geographical research, 17 (2-3): 63-78. [In Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbari A. The Study of Impact Land use Planning on Energy Consumption (Case Study: Tabriz City). جغرافیایی 2021; 21 (73) :55-72
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3236-fa.html

قنبری ابوالفضل، واعظی موسی، باکویی مائده. ارزیابی تأثیر برنامه‌ریزی کاربری زمین بر مصرف انرژی (مطالعه موردی: شهر تبریز). فضای جغرافیایی. 1400; 21 (73) :55-72

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3236-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 73 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657