عضو هیات علمی گروه عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده: (5406 مشاهده)
مطالعات ژئوتکنیکی برای شناسایی خصوصیات فیزیکی خاک در طراحی سازه ها از اهمیت خاصی برخوردار است. حفر گمانه، نمونه برداری و انجام آزمایشات ژئوتکنیکی علاوه بر صرف هزینه و زمان گاهی منجر به تلفات و خسارات جبرانناپذیری مثل انفجار لولههای گاز، واژگونی ساختمانهای مجاور و غیره می شود. در ساختمانهای متعارف میتوان با استفاده از روشهای درونیابی فضایی بدون انجام آزمایشات لازم این مشکل را حل نمود. در مطالعه حاضر از روشهای درونیابی کریجینگ، روش عکس فاصله وزنی، توابع پایه شعاعی، چند جملهای جهانی و چند جملهای محلی برای پهنهبندی مقاومت مجاز خاک شهرک پرواز استفاده شده است. دادههای مورد استفاده مربوط به مقاومت مجاز خاک 51 حلقه چاه در شهرک پرواز شهر تبریز میباشد. نتایج اعتبارسنجی حاکی از آنست که از بین روشهای درونیابی؛ روش کریجینگ معمولی با مدل کروی با بیشترین ضریب همبستگی و کمترین مربعات خطای نرمال شده (0/94R2=NASH=، 0.018NRMSE=) بعنوان بهترین روش در پهنه بندی مقاومت مجاز خاک میباشد.