[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 21.9
نرخ رد: 78.1
میانگین داوری: 308 روز
میانگین انتشار: 626 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 4، شماره 47 - ( 9-1393 ) ::
جلد 4 شماره 47 صفحات 231-213 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی و اولویت سنجی شاخص‌های پایداری حمل‌ونقل شهری با استفاده از منطق فازی (نمونه موردی: شهر اهواز)
سعید امانپور1، مرتضی نعمتی2، هادی علیزاده*3
1- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
2- استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
3- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (7733 مشاهده)
چکیده پژوهش حاضر با روش‌شناسی «توصیفی- تحلیلی» و کاربرد روش دلفی، با هدف ارزیابی و اولویت‌سنجی شاخص‌های پایداری حمل ‌و ‌نقل شهری در شهر اهواز به انجام رسیده است. جهت دست‌یابی به هدف یاد شده، شاخص‌های پایداری حمل ونقل شهری در سه بعد پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی و پایداری زیست محیطی با 30 متغیر دسته-بندی و انتخاب شده‌ و جهت ارزیابی و اولویت‌سنجی وضعیت آن‌ها در حمل‌ونقل شهری اهواز، از نظرات 30 نفر از کارشناسان در سه حوضه، شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان اجرایی شهرداری‌های مناطق هشتگانه شهری و سازمان حمل و نقل شهری اهواز استفاده شده است. برای تحلیل داده‌های به‌دست آمده، وزن‌های به‌دست آمده به صورت اعداد فازی مثلثی در قالب مدل حداقل مجذورات لگاریتمی فازی (FLLS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به‌دست آمده‌ نشان می‌دهد که شاخص پایداری اقتصادی در سه بخش حداقل، میانگین و حداکثر وزن فازی به ترتیب با کسب 447/0، 578/0 و 689/0 وزن فازی، نسبت به دیگر شاخص‌ها برای بسترسازی حمل‌و‌نقل پایدار در شهر اهواز از اولویت اصلی برخوردار می‌باشد. تحلیل این فرایند برای اولویت‌سنجی متغیرهای پژوهش نیز نشان می‌دهد که متغیر بسترسازی امکانات و منابع برای ارتباطات الکترونیکی در بخش شاخص پایداری اقتصادی، متغیر حمایت از ایمنی و امنیت اجتماعی در بخش شاخص پایداری اجتماعی و کاهش آلاینده‌های آب‌هوایی در بخش شاخص پایداری زیست محیطی داری بیش‌ترین وزن‌ها در بخش حداقل، میانگین و حداکثر وزن فازی شدند.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها: پایداری، حمل و نقل شهری، مدل فازی، شهر اهواز
متن کامل [PDF 0 kb]   (2580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/14 | پذیرش: 1393/9/14 | انتشار: 1393/9/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assessment and Priority Surveying of Urban Transport Sustainability Indicators Using Fuzzy Logic (Case in Ahvaz). جغرافیایی 2014; 4 (47) :213-231
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1297-fa.html

امانپور سعید، نعمتی مرتضی، علیزاده هادی. ارزیابی و اولویت سنجی شاخص‌های پایداری حمل‌ونقل شهری با استفاده از منطق فازی (نمونه موردی: شهر اهواز). فضای جغرافیایی. 1393; 4 (47) :213-231

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1297-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 47 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657